- Home
- Bedrijf
- Bedrijfsinformatie
- Bedrijfsprofiel
- Onze Geschiedenis
Onze Geschiedenis
We hebben een lange weg afgelegd sinds het bedrijf werd opgericht in 1941, en hebben de ambitie om te groeien. Neem een kijkje in onze geschiedenis en ontdek wat we kunnen bereiken.
1941 - OPRICHTING
Ingenieur Martin Hilti (1915 - 1997) en zijn broer Eugen (1911 - 1964) stichten Hilti Maschinenbau OHG in Schaan, Liechtenstein.
1948 - OCTROOIAANVRAAG
Martin Hilti richt voor de eerste keer zijn aandacht op bevestigingstechniek en verkrijgt er een octrooi voor. Aan het begin van de jaren 1950 worden handaangedreven toestellen en aangedreven schiethamers gelanceerd.
1952 - VERKOOP
Hilti onderhandelt over een verkoop samenwerking in Italië = haar eerste internationale verkoopovereenkomst.
1957 - DOORBRAAK
De DX 100 is de eerste plunjerschiethamer in de wereld, een technologische doorbraak voor Hilti.
1962 – INTERNATIONALE ONDERNEMING
In de vroege jaren ‘60 is Hilti actief in een 30-tal landen.
1964 - AFSCHEID
Eugen Hilti, één van de oprichters van het bedrijf, sterft op 20 november op de leeftijd van 53. Hij heeft, als een uitstekende organisator, veel bijgedragen aan de uitbreiding van het bedrijf in Schaan. Hij was ook tot aan zijn vroegtijdige dood nauw betrokken bij de opleidingscommissie in Liechtenstein.
1967 - KRACHTIGE INNOVATIES
Met de introductie van de Hilti TE 17, de eerste elektropneumatische boormachine, evolueert de TE-serie tot de meest uitgebreide reeks machines.
In dezelfde periode ontwerpt Hilti de eerste mechanische ankersystemen.
1970 - INTERNATIONALE PRODUCTIEFACILITEITEN
De eerste internationale productiefaciliteit opent in Thüringen, Vorarlberg (Oostenrijk).
1971 - EXPANSIE
Er opent een productiefaciliteit in Kaufering, in de buurt van München (Duitsland); er volgen meer productiefaciliteiten wereldwijd.
1973 - UITBREIDING
De nieuwe Hilti Entwicklungsgesellschaft (HEG) vestiging in München (Duitsland) ontwikkelt boor- en bevestigingstechnieken en ankersystemen.
Het bedrijf verbreedt de managementbasis. Een Raad van Bestuur met vier leden neemt zijn taken op.
1975 - AAN BOORD
Drie plaatsvervangende leden worden benoemd in de directieraad. Michael Hilti sluit zich aan bij het bedrijf wordt verantwoordelijk voor marketing en verkoop.
1980 - HERALLOCATIE EN VEILIGSTELLEN VAN DE TOEKOMST VAN HET BEDRIJF
Vorming van de marktregio's Amerika, Afrika, Azië en Europa.
Oprichting van de Martin Hilti Family Trust.
1982 - BENOEMD
Michael Hilti wordt benoemd tot vice-voorzitter van de Raad van Bestuur.
1985 - FOCUS
De productgroepen ankersystemen, geschoten montage en boor- en beiteltechniek worden gereorganiseerd als volledig functionerende productdivisies. Elke divisie bestaat uit de functies van productmanagement, R&D, logistiek, financiën, inkoop en productie.
1986 - LEIDERSCHAP
Presentatie van "Strategy 2000" die voor de eerste keer focust op marktsegmentatie. Daarnaast, introductie van een wereldwijde, uniforme bedrijfscultuur onder het motto "Leiderschap maakt het verschil".
1990 - WIJZIGING MANAGEMENT
Martin Hilti staat zijn positie van CEO af aan zijn zoon Michael.
Hij blijft zelf voorzitter van de Raad van Bestuur.
1991 - GLOBALIZATION
Martin Hilti staat zijn positie van CEO af aan zijn zoon Michael.
Hij blijft zelf voorzitter van de Raad van Bestuur.
1994 - TRANSITIE
Martin Hilti staat de positie van voorzitter van de Raad van Bestuur af aan Michael Hilti en blijft in de Raad als erevoorzitter. Pius Baschera wordt aangesteld als CEO. Voor de eerste keer neemt iemand, die geen lid is van de familie, het leiderschap over.
1996 - COREBUSINESS
De nieuwe Champion 3C-strategie is gebaseerd op de klant, competentie en concentratie.
1997 - NALATENSCHAP
Martin Hilti, mede-oprichter van het bedrijf, sterft op 19 augustus op de leeftijd van 82.
2002 - NETWERKEN
Lancering van globaal gestandaardiseerde bedrijfsprocessen en data, wat de basis blijkt te zijn voor latere aanzienlijke efficiëntie- en productiviteitswinst.
2003 - Onderscheiding
De Hilti groep wordt onderscheiden met de "Carl Bertelsman Prize" voor zijn voorbeeldige bedrijfscultuur.
2004 - CULTUUR
"Leiderschap maakt het verschil" wordt vervangen door "Onze culturele reis". Een significant onderdeel van de nieuwe bedrijfscultuur is op regelmatige basis trainingen en cursussen voor alle medewerkers wereldwijd.
2006 - WIJZIGING RAAD VAN BESTUUR
Aan het eind van het jaar overhandigt Pius Baschera de verantwoordelijkheid aan Bo Risberg als nieuwe CEO. Baschera wordt voorzitter van de Raad van Bestuur. Michael Hilti blijft lid van de Raad van Bestuur.
2009 – PRODUCTIE-UNITS
Hilti opent de achtste productie-unit wereldwijd in Matamoros (Mexico).
De andere productie-units zijn in Schaan (Liechtenstein), Thüringen (Oostenrijk), Kaufering en Strass (Duitsland), Zhanjiang en Shanghai (China) en Kecskemét (Hongarije).
Financiële Crisis
Omzet daalt met 20 procent en spoort het bedrijf aan tot heroriëntatie.
2014 – TOPMANAGEMENT
Christoph Loos wordt de vijfde CEO in de geschiedenis van Hilti.
Strategie
Onder het leiderschap van de nieuwe CEO, stippelt het bedrijf de strategie voor de komende jaren uit. Een belangrijk aspect van de "Champion 2020"-strategie is differentiatie door middel van premium producten.
2015 - INNOVATIECENTRUM
Er wordt een nieuw en modern innovatiecentrum geopend voor meer dan 450 medewerkers op Hilti's hoofdkantoor in Schaan, Liechtenstein.
Verhuizing
Het Amerikaanse hoofdkantoor verhuist van Tulsa, Oklahoma, naar Plano, bij Dallas, Texas.
Omzet
Voor de eerste keer verbreekt Hilti de $ 1 miljard omzetdrempel in Noord Amerika.
2016 - COMMITMENT
Hilti renoveert het hoofdkantoor en bedrijfsterrein volledig, en zo haar commitment aan de locatie in Liechtenstein bevestigt.